Pokračujme v tématech, kterým jsme se věnovali s 15 klienty během říjnového týdne Kávy s koučem. Jsou však obvyklá i pro standardní koučování.
Předchozí díl byl o SEBEVĚDOMÍ a VOLBĚ. Dalšími tématy jsou:
PLÁNOVÁNÍ & TIME-MANAGEMENT
Schopnost organizovat (sebe a svůj čas) souvisí s ochotou volit: čemu, komu, kdy budu věnovat, kolik času. Od klientů často slýchám: „Když neplánuji, věnuji se tomu, co přijde, rozhoduji spontánně“. Ano. Nebo třeba neuděláme nic nebo nic podstatné. Budeme frustrovaní a nenaplnění. To je konečně důvod, proč lidé chtějí s time-managementem pomoci. Chtějí stihnout více, nebo TO důležité.
V koučování se věnujeme velmi konkrétně tomu:
- co vlastně klienti chtějí a potřebují stihnout? (někdy je na místě i připomínka banální pravdy, že den má pro každého 24 hodin)
- kolik času konkrétní činnosti reálně trvají?
- co je priorita a co počká (případně není třeba)?
- jaké činnosti přinášejí jaké výsledky a uspokojení?
- jaké činnosti jsou na sobě závislé, navazují?
- jak mít čas na nepředvídané?
Aby byli klienti ochotní a schopní plánovat a volit, často se věnujeme jejich osobním dlouhodobým vizím, hodnotám a cílům (sahajícím dále než za ukončení projektu, akce). Od nich se odvíjí naše pracovní i rodinná rozhodnutí, preference a třeba i způsob trávení volného času.
Koučování často zaměří pozornost na běžné konkrétní činnosti a detaily, které sami tak snadno přehlížíme.
VYŠŠÍ PŘÍJMY
To bychom chtěli všichni, že ;-). Ale často tomu říkáme jinak. Chci zvýšit informovanost o produktu, chci více seberealizace, chci pomoci (svou službou) více lidem… necítím se tam už dobře, nechodím tam rád, vedení neví, co kdo dělá...
A tak informujeme, kontaktujeme více lidí, děláme toho více, dáváme si na stůl kytku… a kupodivu nejsme ani realizovanější ani spokojenější. Na otázku: "co je potřeba změnit, abyste se cítil v práci lépe?", obvykle neodpovíme „víc peněz“. Až na přímou otázkou na spokojenost s výší platu zazní odpověď: „Jasně, že chci vydělávat víc, proto to dělám!“
A-HA!
Tak zvyšujete propagaci nebo usilujete o zvýšení příjmů? To je zásadně jiná strategie!.
A-HA!
Tak zvyšujete propagaci nebo usilujete o zvýšení příjmů? To je zásadně jiná strategie!.
Je potřeba vědět (a někdy pomůže i říci si nahlas) na co, kolik peněz, do kdy…potřebujete/chcete vydělávat? A jsme zase u sebevědomí, jak jsme o tom mluvili v prvním díle: jaké jsou mé potřeby a co pro ně musím /chci udělat?
S klienty, kteří jsou zaměstnanci, někdy řešíme koho, kdy, jak požádat o zvýšení mzdy. Co je potřeba udělat, aby se cítili při žádosti jistější, uměli argumentovat, nabídnout možnosti? Někdy je potřeba pracovat i na zlepšení pracovních výsledků.
S klienty, kteří jsou zaměstnanci, někdy řešíme koho, kdy, jak požádat o zvýšení mzdy. Co je potřeba udělat, aby se cítili při žádosti jistější, uměli argumentovat, nabídnout možnosti? Někdy je potřeba pracovat i na zlepšení pracovních výsledků.
Na kávě i při klasickém koučování jsme se mnohokrát věnovali také spokojenosti a VTAHŮM NA PRACOVIŠTI. O tom si přečtěte ZDE.
Chcete se zlepšovat v libovolné oblasti, podpořit v komunikaci, vlastním mistrovství, řízení a leadershipu, komunikaci a vztazích s druhými (s konkrétní osobou, v týmu, páru nebo rodině)? To jsou další obvyklá témata koučování. Nevyřeší se na kávě s koučem, ale systematickou spoluprací – i tak však obvykle nejde o proces extrémně dlouhý. Klientem koučování může být jednotlivec, tým, pár nebo třeba rodina,podle toho kdo a co potřebuje změnit.
Je vám už trochu jasnější, s čím vám může pomoci kouč? Pokud máte nějakou otázku – svěřte se s ní pod textem nebo mi napište na gabriela.bohmova@gmail.com – ráda vám odpovím :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat