Je celkem fuška stát se profesionálem ve svém oboru. Jedno, zda jste fotograf, účetní, grafik, konzultant, projektant nebo zahradník… Svou profesi se musíte na/učit, získat v ní praxi, vytvářet osobní know-how, někoho stojí spoustu peněz materiál, certifikáty nebo licence... Pro okolí neviditelné, ale nutné investice.
A když už vám TO docela jde a vaše okolí vezme na vědomí, čím, že to vlastně jste, začne vám dávat příležitosti k seberealizaci. Objevují se klienti a často také žádosti o radu, doporučení, konzultaci, drobnou (nebo větší) výpomoc … ZDARMA.
Obvykle rádi pomůžeme: rodině, přátelům, někdy neziskovce nebo znevýhodněným lidem či skupinám. Ale kapacity máme omezené a pokud chceme mít čas i na práci, která nás živí, neřku-li i na něco jiného, musíme si vybírat. Možná už jste kvůli drobným radám a odpovědím na dotazy tipu „chtěl jsem se jen zeptat…“ a „nevíte náhodou…“, „nemohl byste…“ neudělali nic "svého" a den byl pryč.
PODLE ČEHO tedy vybírat?
Začněme tím jednodušším: co raději NEdělat:
- práce s nejasným zadáním – je cesta do pekla! Platí to samé jako pro komerční zakázky: nechejte si vždy přesně říci co KONKRÉTNĚ, do kdy a za jakých podmínek se od vás očekává.
- stejně špatné je, když sami nemáte jasná očekávání (takové to: dělám zadarmo, ale ono z toho nakonec snad/určitě něco??? bude).
- nutnost spolupracovat s někým, koho nemůžete ovlivnit, ale jste na jeho práci závislí všechno ještě více komplikuje.
- práce s někým, s kým se vám nechce trávit čas a sdílet prostor - zkuste mu poradit, kdo může pomoci lépe než vy. Třeba vám bude vděčný ;-)
- práce, která vás nebaví nebo nesouhlasíte s jejím účelem, navrhovaným řešením.
- práce, u které je zjevné, že jejich výsledek bude nevalný (přestože dotyčný přísahá, že mu to vůbec nevadí).
- práce, pro kterou je jedinou motivací „měl bych“, „mělo by se“.
- nemáte dost času, motivace a jiných prostředků a špatný výsledek ohrozí vaši profesní pověst.
- nebo pomáháte tam či onde a vaše práce pro klienty/zaměstnavatele stojí...
Pak je tu ještě další možnost. A sice, můžete se zkusit domluvit na podmínkách a nabídnout takovou službu za odměnu. Někdy se tím situace hodně zpřehlední a spokojení jsou nakonec všichni.
Kdy se práce zadarmo může velice vyplatit?
Jako příklad uvedu dvě své nedávné zkušenosti:
S kolegyněmi připravujeme projekt Káva s koučem - přes 50 profesionálních koučů z celé ČR nabízí veřejnosti 2 x ročně možnost vyzkoušet profesionální koučování za pozvání na kávu. Také organizace kampaně je formou dobrovolné práce (naopak do projektu investujeme vedle času i nějakou korunu). Není to však zadarmo. Získala jsem už hodně:
S kolegyněmi připravujeme projekt Káva s koučem - přes 50 profesionálních koučů z celé ČR nabízí veřejnosti 2 x ročně možnost vyzkoušet profesionální koučování za pozvání na kávu. Také organizace kampaně je formou dobrovolné práce (naopak do projektu investujeme vedle času i nějakou korunu). Není to však zadarmo. Získala jsem už hodně:
- radost a motivaci z pozitivních zpětných vazeb od klientů i koučů.
- inspirativní a podpůrný organizační tým. Jako samostatný profesionál si tým opravdu užívám!
- zkušenost s různorodou klientelou.
- příběhy klientů mě inspirovaly k vytvoření nového blogu (o tématech středního věku).
- správa facebookové stránky projektu mě inspirovala k vytvoření tematické komunity na FB.
- získala jsem klienty a spolupráci mimo projekt (rozhodující referencí byla účast na K&K).
- poznala jsem mnoho kolegů i jiných profesionálů.
- vytváříme něco nového.
- kvůli projektu jsem vyzkoušet technické vymoženosti, kterým jsem se vyhýbala (Trello, pořádně Google dokumenty pro společnou práci), získala zkušenosti z oblasti marketingu a PR (ke kterým jsem se za sebe neodhodlala) a konečně vytvořila své webovky!
- získávám reference a buduji si dobré jméno tím, že dělám víc než standardní komerční práci.
Resumé
Prací zadarmo můžeme mnohé získat, když:
- máme jasno v tom co, pro koho a do kdy máme udělat, víme, co očekáváme my a ví to i druhá strana (přiznejme si, vždy něco očekáváme - byť poděkování nebo...)
- podpoříme lidi, poslání a cíle, které máme rádi, sympatizujeme s nimi a věříme jim
- nám umožní potkat / spolupracovat s lidmi, které rádi poznáme a nebo s nimi rádi pracujeme
- pomůže nám získat potřebnou praxi
- získat reference, budovat a šířit své dobré jméno (jen si o reference a doporučení nezapomeňme říci a nečekejme, že je to automatické - spokojeného obdařeného to někdy opravdu nenapadne a rád to pro nás udělá)
- učíme se něco nového (k čemu bychom se jinak obtížně motivovali nebo dostali, třeba i mimo rámec naší profese)
- získáme možnost experimentovat, testovat, pracovat jinak nebo s jinou "cílovou skupinou" než obvykle – vykoukneme z komfortní zóny
- máme čas a energii, aby výsledek dělal radost nám i tomu, komu pomáháme (frustrace z toho, že nám stojí vlastní práce a neplněním závazků se ve finále poškozujeme, zkazí i radost z úžasné zkušenosti)
- je dobrou investicí - získáme nové přátele, klienty, spolupracovníky a příležitosti – rozšíříme své obzory a možnosti a BAVÍ NÁS (aspoň do značné míry).
Podle čeho se rozhodujete Vy, kterým žádostem o pomoc vyhovíte? Napište mi.
POZN:
Pokud vás zajímá projekt Káva s koučem – sledujte FB stránku a web. První týden v říjnu zase koučujeme za kávu. A když nám pomůžete projekt propagovat, budeme moc rádi ;-)
Hledáte možnost dobrovolné práce pro neziskové organizace ve svém oboru? Podívejte se sem: http://umsemumtam.cz/
Žádné komentáře:
Okomentovat